Ik word pupillen trainer

In je rol als pupillen trainer ben jij de leider. Daar komt misschien meer bij kijken dan je zelf denkt. Natuurlijk vult iedere trainer zijn rol op een persoonlijke manier in. Wel zijn er een aantal basisprincipes om als pupillentrainer succesvol te zijn.

De kern van jouw rol als pupillen trainer: plezier in sport!

De kern van jouw rol is: de spelers met plezier beter leren te voetballen!

Daar hoort ook bij dat je de jeugdvoetballers leert:

• Om te gaan met verlies en winst;
  • Leiding te accepteren;
  • Beslissingen van scheidsrechters te respecteren;
  • Afspraken die je met ze maakt na te komen.

Voor je spelers: het goede voorbeeld

Als trainer geef jij het goede voorbeeld aan je spelers. Gedraag jij je respectvol tegen tegenstanders en scheidsrechter? Dan doen zij het ook. Stel jij je sportief en positief op na verlies? Dan leren zij dat ook. Behandel jij iedereen gelijk? Dan doen zij dat ook. Jij bent de degene die normen stelt en de grenzen trekt. In die zin ben je tijdelijk hun ‘opvoeder’ en rolmodel!

Voor ouders: centrale persoon

Een goede trainer betrekt ouders zo veel mogelijk bij hun sportende kinderen. Bij die rol hoort ook: ouders aanspreken als hun gedrag negatieve invloed heeft op hun kind of andere sporters. Niet makkelijk, wel belangrijk.

Binnen je vereniging: veel communiceren

Je rol als trainer is breder dan alleen bezig zijn met je eigen voetbalteam. Je speelt ook een belangrijke rol binnen je vereniging. Je bent de spin in het web: je hebt contact met ouders, de tegenstander en met arbitrage. Dat betekent in de praktijk: duidelijke afspraken maken en iedereen goed op de hoogte houden. Veel communiceren dus.

Je relatie met je sporters: vier kwaliteiten van een goede trainer

Hoe zorg je als coach dat ieder kind met plezier voetbalt en zich tegelijkertijd ontwikkelt? Dat lukt natuurlijk alleen als je een goede band met iedereen opbouwt. Iedere coach zoekt daarin zijn eigen vorm. Uit onderzoek blijkt dat vier kwaliteiten belangrijk zijn. Deze vier inzichten helpen je om jezelf en je spelers nog beter te ontwikkelen:

Structuren

Je maakt afspraken en biedt duidelijkheid en structuur. Zo weet iedereen wat er van hem of haar verwacht wordt.

Stimuleren

Je enthousiasmeert, stimuleert, complimenteert en legt de nadruk op wat goed gaat. Fouten maken mag. Daar leer je juist van.

Individueel aandacht geven

Je zorgt dat iedere spelers zich gezien en erkend voelt. Je probeert je aanwijzingen af te stemmen op het niveau van iedere speler.

Regie overdragen

Je stelt vragen, je luistert naar de spelers en je probeert ze stapsgewijs verantwoordelijk te maken voor hun eigen leerproces.

Lijkt het je leuk om pupillen trainer te worden, neem dan contact op met jeugd@svoostburg.nl

banner_svo_webshop

Follow Me