Oostburg bijt zich stuk op effectief IJzendijke in Sluis

Oostburg heeft zondagmiddag geen beslag weten te leggen op de Verhage-Lemahieu Cup 2018. Op het veld van Sluis was IJzendijke effectiever in het benutten van de kansen. Het werd 3-1.

Afwachten

Oostburg kreeg al in het begin van de wedstrijd veel kansen maar IJzendijke wist deze allemaal te pareren en uit een dood spelmoment de leiding te pakken. Een corner kon vrij ingekopt worden en zo keek Oostburg al na een kwartier tegen een achterstand aan. De druk op het IJzendijke doel bleef na deze tegenslag groot maar de bal ging er voor Oostburg niet in. Een bal tegen de onderkant lat en dan de paal had beter verdiend. En dit was de gehele eerste helft het spelbeeld. Veel kansen maar geen doelpunten. IJzendijke kreeg uit een vrije trap aan de andere kant nog de kans om de voorsprong uit te breiden maar doelman Ruben Catsburg zat goed in de hoek om de bal weg te werken.

2e helft

De tweede helft was zo’n 5 minuten bezig toen Oostburg opnieuw een tegenvaller kreeg te verwerken. De scheidsrechter floot voor een overtreding in de 16 meter van Oostburg. Strafschop. Of deze beslissing terecht was, valt over te discussiëren maar wat wel zeker was, dat Oostburg ondanks het betere spel nu tegen een 2-0 achterstand aankeek. Toch bleef Oostburg doorgaan met aanvallen en kwam het gevaar veelal via de ingevallen Timo Bertens op de rechterkant.

Na de strafschop ging IJzendijke ook beter voetballen en kwam het iets meer onder de druk van Oostburg uit. Hierdoor ontstond er even later eindelijk een gaatje in de blauw-witte verdediging en kon Jelle Bakker in de 65ste minuut de aansluitingstreffer maken. 2-1. Hoewel dit Oostburg moed gaf zou de gelijkmaker niet vallen. Telkens was het een been van een IJzendijke speler wat tussen de passes van Oostburg zat of was de afwerking van Oostburg zijde niet altijd even gelukkig. Een schot op doel van Abubakar Kourouman had wel beter verdiend maar de IJzendijke keeper was attent en haalde de bal goed uit de hoek. Een laatste echte grote kans was een bal via een corner die van Oostburg hoofd naar Oostburg hoofd ging maar uiteindelijk niet in het doel belande tot groot ongeloof van iedereen.

Beslist

De wedstrijd was hierna gespeeld. Toch zou de 3-1 nog op het scorebord komen. Een afvallende bal uit een corner werd op het Oostburg doel geschoten en doelman Catsburg was kansloos omdat deze van richting werd veranderd. Vrijwel direct hierna was de wedstrijd afgelopen. Zo stond Oostburg na het laatste fluitsignaal met lege handen terwijl het spel alles behalve slecht was. IJzendijke ging in deze eerste onderlinge krachtmeting net iets effectiever en gematigder met de kansen en krachten om. De felicitaties zijn dan ook voor IJzendijke.

Districtsbeker

Volgende week is Oostburg 1 weer te gast bij S.V. Sluis voor de eerste van drie wedstrijden in de districtsbeker en gaat het seizoen echt beginnen!