Oostburg 1 ‘haalt kastanjes uit het vuur’ thuis tegen Koewacht

Als Koewacht op bezoek komt kun je altijd rekenen op een lastige middag volgens de insiders. Dit was ook weer gistermiddag het geval, maar… de 3 punten werden wel over de streep getrokken en de goede seizoensopening werd daarmee voortgezet.

Spel

Koewacht liet Oostburg in de eerste helft het spel maken, vertrouwend op hun verdediging. Toch was Oostburg die verdediging in de 8ste minuut al eens te slim af en kon Arjen Versluys de bal binnen schuiven; 1-0. Een uitstekende start. Ook na deze goal waren de rood-zwarten de bovenliggende partij maar toch kon Koewacht een aantal keer bij het Oostburg doel verschijnen. De precisie ontbrak echter om het gevaarlijk te laten worden.

Oostburg daarentegen kreeg wel genoeg uitgelezen mogelijkheden om de wedstrijd al in een vroeg stadium op slot te gooien. Zo keerde de Koewacht doelman een inzet van Timo Bertens en na iets meer dan een half uur spelen kwam Jochem van der Meulen oog in oog te staan met de doelman, maar een uitgestoken voet voorkwam dat hij de 2-0 kon binnenschieten. Niet veel later kopte diezelfde Jochem van der Meulen een voorgegeven bal uit een vrije trap net naast. Dit waren een aantal wapenfeiten uit de eerste helft en daarmee zochten beide ploegen de kleedkamers op met ‘maar’ een 1-0 ruststand.

2e helft

Nog niet iedereen had zijn positie langs het veld ingenomen en stond nog in de kantine toen Koewacht langszij kwam. Het begon fel en overrompelde Oostburg wat nog niet goed bij de les was. Ruud Martens liet in de 47ste minuut Oostburg doelman Ruben Catsburg kansloos en tekende hiermee voor de gelijkmaker. 1-1. Koewacht kon niet lang van de gelijkmaker genieten want aan de andere kant was het al in de 54ste minuut Jochem van der Meulen die de 2-1 binnen schoot.

De wedstrijd werd er na deze nieuwe voorsprong niet beter op. Veel foute passes en uitglijders zorgden voor een rommelige 2e 45 minuten. Koewacht bleef veel druk zetten en zag dat er misschien wel iets te halen viel op het Velterspark. Het kon echter ook geen gebruik maken van de kansen wat het kreeg. Oostburg speelde meer op de counter en over de zijkanten en zo was onder andere de in het veld gekomen Jelle Bakker dicht bij een treffer maar hij kwam bij een voorzet vanaf de zijkant een teenlengte te kort om de bal in het doel te werken.

In de slotfase ging Koewacht alles of niets spelen en moest Ruben Catsburg in de 87ste minuut nog ingrijpen om de gelijkmaker voorkomen. Zo bleef de 2-1 op het bord staan en sleepte de jonge ploeg de zwaarbevochte 3 punten binnen. Een goede teamprestatie. Misschien niet gezien het spel deze keer maar door de werklust en wil om toch deze mindere wedstrijd over de streep te trekken.

METO

Volgende week zullen de krachten zeker weer op de proef gesteld worden als METO op bezoek komt wat precies evenveel punten heeft op het moment. Alle hulp van ‘de 12e man’ is dan ook zeker weer nodig!