De eerste verliespunten voor Oostburg 3

Zondag 5 november 2017 stond voor het derde de derby tegen IJzendijke 3 op het programma. Zo’n derby is altijd een wedstrijd op zich. IJzendijke had nog maar 1 keer gelijkgespeeld en de rest gewonnen. Een geduchte tegenstander dus.

Bij Oostburg 3 gaat het qua uitslagen voorspoedig en dat hadden we van te voren niet gedacht dat we nog zonder verliespunten waren. De aanloop naar de wedstrijd verliep rommelig. Het aantal blessures loopt langzaam op en daardoor was de basis erg smal. Gelukkig was Jasper bereid om het doel te verdedigen en Jurgen de J. was bereid gevonden om nog eens op te draven. Michael kwam na de rust nog even een half uurtje het team versterken en wissels waren hard nodig omdat ook Niek het einde van de wedstrijd niet zou halen.

De derby werd gespeeld op veld 3. Gezien het gemiddelde gewicht van de spelers, de verwachte strijd en het weertype was het verstandig om het hoofdveld wat te sparen. Er stonden veel oud eerste elftalspelers in het veld en dus veel ervaring op het veld. Qua gemiddelde leeftijd won IJzendijke het van Oostburg. De wedstrijd begon aftastend. De bal werd door beide teams rond getikt en het was vooral tactisch voetbal in het begin. Tot echte kansen leidde dit niet, totdat Johan ineens een gat in kon duiken. Een mooie pass op snelheid door Niek werd tot doelpunt gepromoveerd, 1-0. Kort daarop kreeg Oostburg 3 nog een kans, maar helaas geen 2-0.

IJzendijke kwam beter in de wedstrijd en Oostburg kon de bal niet vasthouden van voren of afspelen. Daardoor met regelmaat balverlies en vooral in de omschakeling was IJzendijke slim. Men benutte de ruimte en in de tegenaanval was het vaak 3 tegen 3 of zelfs soms 5 aanvallers tegen 3 of 4 verdedigers. Dit resulteerde ook in doelpunten voor IJzendijke. Oostburg kreeg een paar mogelijkheden, maar het was ook goed dat Jasper nog wat prima reddingen had. De rust werd bereikt met een 1-4 stand. Jammer dat vlak voor rust door Peter de aansluitingstreffer niet viel, maar de intentie was er om de tweede helft nog eens voor te gaan.

Jurgen de J. kwam Jurgen H. vervangen die preventief gewisseld werd, want het seizoen is nog lang. De tweede helft was amper begonnen of het was al 1-5. Tja, nu was het verschil wel gemaakt. Met vlagen werd er nog goed rond getikt, maar het geloof was verdwenen. Kansen kreeg Oostburg 3 nog zeer zeker, maar de keeper stond goed te keepen of het vizier stond niet op scherp. IJzendijke kreeg ook nog volop kansen, maar Jasper ranselde de ballen uit het doel. Eén keer kon hij ook niets meer doen wat uiteindelijk ook het laatste doelpunt van de wedstrijd bleek te zijn, 1-6.

Vanuit Oostburg 3 oogpunt een wedstrijd om snel te vergeten. Dan doelen we op de eerste en tweede helft, want de derde helft was weer gezellig en uiteindelijk doen we (lees: velen) het daarvoor. Tijdens de derde helft konden we nog genieten van de mini’s van Oostburg en IJzendijke die wedstrijdjes onderling speelden en de wedstrijd Oostburg 1- IJzendijke 1. De zondag was zo weer gevuld.